Система вправ з розвитку зв’язного мовлення
2
– й клас
За
поданими словами склади речення
Пернатих,
багато, зимувати, нас, у, залишається; важко, узимку, харч, добувати,їм;
годівниці, робіть, птахів, для,; вони, віддячать, літом, нам; знищать, комах,
пернаті, шкідливих.
Верблюди,
у. живуть, пустелі;
вони,
кактуси, колючки, їдять; верблюди, сердяться, часто; буває, це. їм, коли.
жарко.
Родичем,
бурундук, білки,є; щоками, за. нього, в, є, мішки; він. у, живе, північних,
лісах; бурундук, їсти, горішки, полюбляє.
У.
сороки, гніздо, сховане, добре; часто, сороки, у, густому, заховано, чагарнику;
підійти, до. важко, її. гнізда; сороки у, зір, гострий, слух, гарний.
За поданими
реченнями склади текст
Дощ
На
землю впали перші важкі краплини.
Величезна
чорна хмара накрила всю землю.
Спалахнула
блискавка, вдарив грім.
Краплля
за краплею, і зашуміла злива.
Як
заєць взимку живе.
Настала
холодна зима.
А
у зайчика немає ні нори, ні гнізда.
Усі
тварини від холоду поховалися.
Так
він і ночує: то під кущиком виспиться, то в ярочку приляже.
Розмежуй
речення
Тигр
Тигр
– один з найбільш хижих звірів у нього гарна смугаста шкура та гострі зуби на
полювання тигр виходить вночі то оленя схопить, то кабана.
Ранок
Чи
бачив ти, як сходить сонце з кожним його промінчиком все навкруги оживає кожна
квіточка, кожен листочок намагається вловити сонячний промінець не можуть без
сонечка обійтись ні рослини, ні тварини.
Дай
відповіді на запитання
У
неволі
Пішли
якось Петрик і Данилко до лісу. Набігались, нагулялись досхочу та й сіли
відпочити у затінку старого дуба. Раптом чують: щось шарудить у кущах. Підійшли
ближче, аж дивляться, то – їжачок. Як закортіло хлопцям мати собі їжачка!
Збігали вони додому, взяли коробку, стерегли-стерегли та й врешті-решт зловили
їжачка. Раді принесли вони його додому. То молочка давали йому, то яблучка –
нічого не хоче їжачок. Скрутився собі клубочком – і все тобі.
-
Як же так, - думали Данилко з Петриком, - не треба йому ні їсти бігати шукати,
ні місце на гніздечко – все тобі готове! Вирішили хлопчики пустити їжачка у
сад.
-
Нехай, - думають, - побігає собі, може травки чи комашки якоїсь знайде.
Та
їжачок, як тільки відчув волю – мерщій у кущі та й побіг собі. Довго ще лазили
хлопці по кущах, сподіваючись знайти їжачка. Думали-гадали вони: і чого це він
утік?
-
Де знайшли хлопці їжачка?
-
Навіщо вони забрали його з лісу додому?
-
Чому їжачок відмовився їсти?
-
Чому утікло звірятко?
-
Чи зрозуміли хлопці, чому утік їжачок?
Лісове
джерельце
Лісове
джерельце,
Добре
в нього серце.
Всім
дає водиці:
І
звірятку й птиці,
Дереву,
травині,
Квітці
і людині.
Тому
й не мліє,
Дзюркотить,
радіє
І
з лісів дзвінкою
витіка
водою.
(М.Чепурна)
-Чому
у джерельця добре серце?
-
Навіщо звірам, птахам, деревам його водичка?
-
Що станеться, якщо джерело засмітять чи закидають?
-
Як ти вважаєш, чому говорять, що джерельна вода – найчистіша?
Склади
розповідь за запитаннями
-
Яка пора року настала?
-
Як змінюється тривалість дня навесні?
-
Які зміни в житті рослин і тварин відбуваються цієї пори року?
-
Яких ти знаєш птахів, що повертаються із вирію навесні?
-
Як ти розумієш прислів’я «Весняний день рік годує»?
-
Які дерева люди саджають у саду?
-
З якою метою вони це роблять?
-
Яка пора року подобається тобі найбільше?
-
Як людина доглядає за садом?
-
Хто шкодить деревам?
-
Хто охороняє сад від шкідників?
-
Як потрібно піклуватися про птахів?
Склади
розповідь за малюнками і запитаннями
Мал.
– Зайчик
-
Що за звір зображений на малюнку?
-
Чи бачив ти його колись?
-
Опиши зовнішність зайчика?
-
Де він живе?
-
Чим живиться
Мал.
– Свійські тварини.
-
Що за тварини зображені на малюнку?
-
Це дикі чи свійські тварини ?
-
З якою метою їх вирощує людина?
-
Чи знаєш ти їхніх диких родичів? Хто вони?
Склади
розповідь за серією малюнків
Склади
розповідь за початком
Склади
розповідь за основною частиною, придумай основну частину
Склади
розповідь за кінцівкою, придумай кінцівку
Склади
розповідь за початком
Настала
золота осінь. Зібралися Оленка і Петрик в ліс по гриби. Довго ходили вони
лісом, набрали повні кошики грибів. Сіли відпочити під кущем терену, аж бачать…
Склади
розповідь за кінцівкою
…Гостинно
діти зустріли шпаків. І шпаки віддячили дітям: оселилися вони в садку і все
літо оберігали дерева від шкідливих комах.
Постав
запитання до кожної частини тексту, дай назву
На
галявині росла чудова молода берізка. Щоразу, як ішли з лісу люди, присідали
біля неї на відпочинок. Затишно було під її вітами.
Зібралися
одного осіннього дня хлопці у ліс по гриби.. Назбирали повні кошики грибів та й
ідуть щасливі додому. Дійшли вони до берізки, сіли відпочити, розвели вогнище.
Відпочили під її вітами, погрілися біля вогнища. загасили його та й побігли
додому.
Минула
сніжна зима. Настала весна. Зібралися діти зі своєю вчителькою до весняного
лісу. Гарно в лісі, зелено навкруги, пташки щебечуть. Вийшли діти з лісу,
мерщій побігли до берізки. Та що це? Берізка стояла чорна, гола, не було на ній
жодного листочка. Соромно стало хлопцям, опустили вони голови, але берізку ніщо
не могло врятувати.
Гніздо Одного
травневого дня пішли учні з Ганною Петрівною до лісу. Як хороше у лісі! Усе
навкруги зелено, зацвіли дзвоники, конвалії, чути спі пташок.
Вирішили
діти спуститися з учителькою у ярок до струмка. Усі мерщій побігли донизу. Лише
Петрик забарився. То до однієї квіточки нахилиться. то до іншої. Іде собі, не
поспішає, все роздивляється.
Нахилився
хлопчик щоб розглянути гарну квітку, аж бачить – під кущем гніздо якоїсь
пташки. А у гнізді – яєчка.
Обережно
відійшов від гнізда хлопчик. Він добре знав: не можна зачіпати гнізда пташок -
адже пташка може не повернутися до відкладених яєчок. Відпустив назад Петрик та
й мерщій побіг наздоганяти однокласників.
Поділи
розповідь на закінчені частини, склади план, дай назву
Жаби
прокинулися (3 частини)
Добре
пригріває землю весняне сонечко. Весь сніг з поля зігнало. І в лісі вже його зовсім мало залишилося.
У канавці під бурим опалим листям прокинулися від зимового сну жаби. Вони там цілу
зиму спали. Усі позамерзали, навіть тверді стали, як крижиночки. Тепер на
сонечку відігрілися, відтанули, ось і вилізли з канавки. А там ще і ще жаби до
ставка поспішають… До берега доскачуть і стрибають у воду. А як сонечко воду
пригріє. тоді вже жабам справжнє роздолля – плавають, кумкають, по-своєму весні
радіють.
Г.Скребецький,
В.Чапліна «Хто як весну зустрічає»
Запиши текст
іншим стилем
Білочка
– маленький лісовий звірок. У неї пухнаста руда шубка та великий гарний хвіст.
Білочка має міцні зуби – ними вона може розгризати горішки. На лапках у неї
довгі кігті, які дозволяють їй швидко добиратися на саму верхівку дерева.
Цікаві
завдання
Гра
«Зі слів розповідь»
Обладнання:
кожен гравець одержує конверт. У ньому картки з окремими словами.
Хід
гри: Учасники одночасно відкривають конверти і із слів-карток (вони змішані)
складають речення так, щоб вийшла зв’язнп розповідь.
Хто
першим правильно складе розповідь , отримує 10 балів, другий – 9 і так далі.
Матеріал
для гри.
Настала
весна.
Пробудилася
природа від зимового сну.
Розпускаються
перші весняні квіти: підсніжники, проліски, шафрани.
У
полярних ведмедів густе хутро. Воно захищає їх від холоду арктичної зими. Хутро
біле, як сніг.
Гра «Хто
більше складе?»
Хід
гри. Учитель пропонує дітям зачин якоїсь історії. Два гравці по черзі
намагаються її продовжити, по реченню кожний, щоб вийшла зв'язна розповідь.
1.
Настала осінь. Тварини у лісі почали готуватися до зими…
2.
Холодною зимою народилося у мами-ведмедихи маленьке незграбне ведмежа…
3.
Пішла якось Оленка у весняний ліс. Натрапила на чудову галявину, повну
підсніжників.
-
Ну, - думає – зараз я назбираю повні жмені цих славних квіточок.
Тільки-но
нахилилась вона, щоб зірвати першу квіточку, як чує..
Сюжетно-рольова
гра «У світі
тварин»
Хід
гри. Діти уявляють себе тваринами і розповідають про себе від першої особи,
намагаючись скласти зв’язну розповідь.
Мовні
жарти будуть доречними
під час відпочинку. Самі по собі вони не містять ніякої інформації, але багато
з них вказують на ознаки тієї чи іншої рослини або тварини, примушують дитину
поміркувати, визначити істотні ознаки предмета. Більшість з них побудовані по
типу заміни одного звука в слові. Отже, їх доцільно використовувати під час
вивчення теми «Звуки і букви».
З
Ж – вночі літає, шкідників з’їдає. А з З – в поході можна носити і страву
варити. (Кажан – казан).
З
Р – траву вмиває, а з К – її стинає. (Роса – коса).
На
клумбах розцвітають, а без К – з дерев звисають. (Квіти – віти).
З
Ж – у бджілки є, а з С – жиром стає. (Жало – сало).
З
Л – рибалка прехороша, з Т – звичайна огорожа. (Лин – тин).
Крім
мовних жартів та цікавих вправ, доцільно використовувати на уроках скоромовки.
Записуючи їх під час каліграфічних хвилинок, учні не лише повторяють певні
елементи письма, а й удосконалюють своє мовлення. Можна пропонувати скоромовки
і для вивчення вдома.
*
Ходить квочка коло кілочка,
Водить
діток коло квіток.
*
Укусили кицю муха
І
болять у киці вуха.
*
Лежебока рижий кіт
Відлежав
собі живіт.
*
Летів горобчик, сів на стовпчик,
Прибіг
хлопчик, утік горобчик.
Вибіг
Гришка на доріжку,
На
доріжці сидить кішка.
Взяв
з доріжки Гришка кішку –
Хай
спіймає кішка мишку.
Пилип
посіяв просо,
Просо
поспіло,
Пташки
прилетіли, Просо поїли.
Доречно
використовувати на уроці і фізкультхвилинки природознавчої тематики.
Ми
– берізки і кленці.
В
нас тоненькі стовбурці.
(Встати)
Ми
в стрункі стаєм рядки,
Виправляєм
гілочки.
(Руки
перед собою)
Ледь
зіп’явшись з корінців,
Дістаємо
промінці.
(Руки
вгору)
Ми
стискаєм їх вогонь
В зелені своїх долонь
(Нахили
тулуба)
Ще
й верхівки кожен ряд
Нахиля
вперед-назад.
(Вправи
для шиї).
Крім
запропонованих видів роботи, можна розв’язувати ребуси, кросворди.
3 – й клас
За
поданими словами склади речення.
Шишкар,
пташка, цікава;
він,
у, хвойному, живе, лісі;
у,
хрестоподібний, шишкаря, дзьоб;
ним,
легко, він, шишки, лущить;
не,
шишкар, холоду, боїться.
Доводиться,
тигр, родичем, кішці;
їдять,
вони, тварин. інших;
можуть, це, бути, навіть, кабани, бики, та;
тигренят, мати, у грі, полювати, навчає.
За
поданими реченням склади текст.
Вересень
Ще
у зелені весь ліс,
До
морозів ще далеко,
Тепле
літечко поніс. Та за море вже лелека.
Берізка
Прийшли
на галявину хлопчики, підійшли до берізки та й встромили сокиру у її стовбур.
Зростала
на галявині молода тендітна берізка.
Настало
літо, а берізка стояла сумна, невесела.
Здригнулася
берізка і впали на землю прозорі краплинки.
Далеко
ще до осені, а берізка стоїть жовта.
Підставили
хлопчики до рани жолобок і полився у глечик прозорий сік.
Розмежуй
речення
Сонячні
ванни гадюки
Кожного
весняного ранку заповзає гадюка на сухий пеньок і гріється на сонечку їй ще
важко повзти кров у неї сильно застигла на холоді на сонечку гадюка оживає і
вирушає на пошуки мишей та жаб.
Білка
ласує м’ясним
Білка
всю зиму лущила шишки та їла припасені на зиму гриби тепер настав час
поласувати їй м’ясним птахи в гніздах вже відклали яйця деякі вивели навіть
пташенят білка відшукує пташині гнізда і витягає собі на обід пташенят та яйця.
Склади
розповідь за запитаннями
Ліс
-
Які види дерев ростуть у лісі?
-
Що ще росте у лісі, крім дерев?
-
Для яких тварин ліс – домівка?
-
Чим живляться лісові мешканці?
-
Що людина збирає у лісі
-
Яку користь приносить ліс людям?
Білочка
-
Де живе білочка?
-
Опиши цю тваринку.
-
Яка у неї шерсть?
-
Якого вона кольору?
-
Де влаштовує білочка свою домівку?
-
Як вона пристосована до життя на дереві?
-
Чим живиться білочка?
-
Чому білочка – всеїдний звір?
Склади
розповідь за малюнками і запитаннями
Мал.
– хвойне і листяне дерево.
-
Що зображено на малюнку?
-
Як одним словом їх можна назвати?
-
Що спільне у цих рослин?
-
Чим вони відрізняються?
-
Яке з них складає свої листочки восени?
-
Чому ялина не скидає своїх листочків?
Мал.
– калина і дуб
-
Як одним словом можна назвати зображені предмети?
-
Чи є вони деревами?
-
Опишіть їх.
-
Як саме і чому наш народ вшановує ці дерева?
Склади
розповідь за серією малюнків.
Склади
розповідь за початком, придумай початок.
Склади
розповідь за основною частиною, придумай основну частину. Склади розповідь за
кінцівкою, придумай кінцівку.
Постав
запитання до кожної частини тексту, дай назву
Дбають про садок
Гарний садок був поблизу школи! Щоосені збирали школярі солодкі яблука і
соковиті грушки, приємно було посидіти у затінку дерев, помріяти.
Але гарний врожай – це ще й клопітка робота багатьох учнів. Вони дбайливо
доглядають за садком. Ще зимою зробили вони шпаківні.
Прилетять навесні шпаки, а хатки для них уже готові!
- Оселяйтесь, будь ласка, оберігайте наш садок від шкідливих комах.
Ранньою весною діти попідбілювали, пообкопували дерева.
Прокинулись дерева від зимового сну, а земелька навколо них скопана, м’якенька.
Рости собі.
За таку роботу і дерева віддячують дітям – щороку ласують учні смачними дарами.
Чим дбайливіше доглядають діти за садком, тим багатший врожай збирають восени.
Поділи розповідь на закінчені частини, склади план, дай назву.
Біла акула
Багато є тварин, які приносять людям радість, та є й такі, яких треба стерегтися.
Вони можуть бути небезпечними для людиною Серед них – біла акула. здавна люди
вважали акул повелителями океанів. Біла ж акула – повелитель усіх акул. Її
навіть називають акулою-людоїдом. Минули роки, але навіть сьогодні ці риби
можуть переслідувати невеликі судна. І кожен, хто спускається в глибину
океанів, сподівається не зустрітися з цією не дуже привітною твариною.
|